DEĞERLENDİRME RAPORU


 PROJE  UYGULANIRKEN ÇEKİLEN GÖRÜNTÜLER




                         



PROJE FİNAL RAPORU

Grup Evrensel
VAKKAS ÇİLO & vakkascilo@gmail.com
HATİCE ÇOLAK & haticecolak0@gmail.com
MİHRİBAN ÇAMCI & cmcmhrbn@gmail.com
LEYLA GÖZCÜ & lazleyla@gmail.com

Özet (3)
İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde “bölgelerimizi tanıyalım” konusunu eğlenerek öğrenmelerini, hedef ve davranışlarında olumlu değişiklikler yapmayı amaçladık.Ülkemizdeki kaç bölge olduğunu ,dağların ,ovaların,akarsuların ,göllerin ve bölgelerimizin hangi  iklim  özelliklerine sahip olduklarını  öğrettik. Konunun seçiminde materyal geliştirmeye uygunluğu göz önünde bulunmuştur. Hareketli resim ve animasyonlar çoklu ortam uygulamalara uygunluğu, görsel içerikler sayesinde konuların öğrencinin daha iyi anlaması sağlanmıştır. Grup üyeleri fikirlerini ortaya koymuş ve notlar alınarak projeye çalışılmaya başlanmıştır. Öğrenenlerin daha fazla duyu organına ulaşmayı amaçladığımız için sayfa tasarımlarını bu yönde hazırladık. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde “bölgelerimiz tanıyalım” konusunda eksikliklerin giderilmesi ve öğrencilerdeki yanlış bilgilerin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. İçerikte öğrencinin ilgisini çekecek öğelere ver verilip öğrencinin performanslarını ve motivasyonlarını artırmak amaçlanmıştır.Öğrencilere normal dersten farklı olarak animasyon ve oyunla  görselliği  ön planda tutarak kalıcı öğrenmeyi sağladık. Bu öğretimde kullandığımız yaklaşım (davranışçı, bilişsel ve yapılandırmacı) yaklaşımdır. Çünkü öğrenci konu anlatımlarında konuyu öğrenecek (animasyonlarla, konu anlatımıyla ve belirli özellikler keşfederek). Test kısmında ve şekiller üzerinde de deneme imkânı bulacaktır. Bu yaklaşımlar öğrencilerimizin özelliklerine uymaktadır. Konu anlatımı ve içerik sunumu için en uygun yaklaşımlar bunlardır. Öğrencilerin konuyu anlamalarında bu yaklaşım uygundur.

Analiz (30)

Öğretimin Amaçları (5)
İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde “bölgelerimizi tanıyalım” konusunu eğlenerek öğrenmelerini, hedef ve davranışlarında olumlu değişiklikler yapmayı amaçladık.Ülkemizdeki kaç bölge olduğunu ,dağların ,ovaların,akarsuların ,göllerin ve bölgelerimizin hangi  iklim  özelliklerine sahip olduklarını  öğrettik.Öğretici materyal olarak her konu sonundaki testler ile bilgilerini  sınamalarını sağladık.Eğlendirici materyal olarak ise TÜRKİYE haritasını  sürükle bırak yöntemiyle birleştirmelerini sağlayan oyun materyali geliştirilmiştir.

Analiz Süreçleri (4)
Konunun seçiminde materyal geliştirmeye uygunluğu göz önünde bulunmuştur. Hareketli resim ve animasyonlar çoklu ortam uygulamalara uygunluğu, görsel içerikler sayesinde konuların öğrencinin daha iyi anlaması sağlanmıştır. Grup üyeleri fikirlerini ortaya koymuş ve notlar alınarak projeye çalışılmaya başlanmıştır.Gazi ilköğretim okulu coğrafya öğretmeni ile konu hakkında bilgi edinmek için görüşme yaptık..Öğrencilere konu ile ilgili hazırbulunuşluluk düzeyini ölçmek için test uyguladık..Bu testib sonucu olarak sınıf ortalaması 79.5 olarak bulunmuştur.Bu ortalamayı yükseltmeyi amaçladık.

İhtiyaç Analizi (4)
Öğrenenlerin daha fazla duyu organına ulaşmayı amaçladığımız için sayfa tasarımlarını bu yönde hazırladık. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde “bölgelerimiz tanıyalım” konusunda eksikliklerin giderilmesi ve öğrencilerdeki yanlış bilgilerin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. İçerikte öğrencinin ilgisini çekecek öğelere ver verilip öğrencinin performanslarını ve motivasyonlarını artırmak amaçlanmıştır.Öğrencilere normal dersten farklı olarak animasyon ve oyunla  görselliği  ön planda tutarak kalıcı öğrenmeyi sağladık.

İçerik Analizi (4)
İçerik ADDIE modeline göre yapılacaktır. İçerik konuları; Türkiye’nin coğrafi bölgelerini, doğal bitki örtüsü, yeryüzü şekilleri, iklim özellikleri, bölgelerde yetiştirilen tarım ürünlerini oluşturmaktadır. Proje flash programında hazırlanacaktır. Bu program görsellik açısından  uygun olduğu  için bu karar alınmıştır. Bu program sayesinde içerik çeşitliliği çok olacaktır. İçeriği konu  başlıkları, konu anlatımları, testler, öğretici oyunlar ve  yardımdan oluşturmaktadır.Projemizi  bilgisayar labratuvarında her  öğrencinin uygulayabileceği şekilde ortam sağlanmıştır.

Öğrencilerin Analizi(4)
5. Sınıf düzeyindeki öğrenciler hedef alınmıştır.
Cinsiyet bakımından kız ve erkek öğrenciler hedeflenmiştir.
İlköğretimde eğitim gören öğrenciler için tasarlanmıştır.
Öğrenme stili olarak yaparak ve izleyerek öğrenme stilleri kullanılmıştır.
Öğrencilere hazır bulunuşluk düzeyinde bir test uygulanmıştır.
Öğrencilerin teknolojiye karşı tutumlarını ölçen bir tutum ölçeği uygulanmıştır.
Öğrencilere uyguladığımız teknolojiye karşı tutumlarının ortalamasının 77  bulduk.

Ortam Analizi (4)
Öğretimin kullanılacağı ortam bilgisayarların olduğu bir sınıfta projeksiyon cihazıyla birlikte sunulacaktır ve swf dosya uzantısını açan programların yüklü olması gerekmektedir (flash, km player vs…). Hazırlayacağımız web destekli eğitimde hareketli animasyonlar, görsel içeriklere yer verilecektir. Öğrencilerin sorumluluklarını ve öğretmenin sorumluluklarını açıklayınız. Projeyi öğrenciler kendi başlarına kullanacaklar ve problem olduğunda hocadan ya da teknik bir destek alabileceklerdir.Flashın sonunda yapmış olduğumuz testlerde geri dönüt olarak notlarını  söyledik  ve eksiklikleri konusunda düzeltmeler yaptık , başarılı oldukları durumlarda  pekiştireç verdik..

Öğretim yaklaşımı ve bunun gerekçesi (5)
Bu öğretimde kullandığımız yaklaşım (davranışçı, bilişsel ve yapılandırmacı) yaklaşımdır. Çünkü öğrenci konu anlatımlarında konuyu öğrenecek (animasyonlarla, konu anlatımıyla ve belirli özellikler keşfederek). Test kısmında ve şekiller üzerinde de deneme imkânı bulacaktır. Bu yaklaşımlar öğrencilerimizin özelliklerine uymaktadır. Konu anlatımı ve içerik sunumu için en uygun yaklaşımlar bunlardır. Öğrencilerin konuyu anlamalarında bu yaklaşım uygundur. İçeriğimiz.her öğrencinin anlayacağı düzen ve sistemde hazırlanmıştır.Davranışsal ve bilişsel  yaklaşıma uygun olarak konu anlatımı ve testler hazırladık.Yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak ise hazırladığımz   materyali her öğrencinin uygulamasını sağladık.

Tasarım ve Geliştirme (30)

Tanımlama (2)
Bu tasarımdaki amacımız “Bölgelerimizi Tanıyalım” konusunun öğrencilere en iyi şekilde kavratılmasıdır. Bunun için içerik özenle hazırlanmıştır. Konumuzu animasyon, oyun ve içerik ile zenginleştirdik.

Ortam(3)
Öğretim; öğretmenin de bulunduğu laboratuar ortamında projeksiyonla gerçekleşebileceği gibi, öğrencilerin birer bilgisayar başında bireysel öğrenmelerini de desteklemektedir

Temel Öğeler (8)

1.Motivasyon


Giriş ekranında Mustafa Kemal ATATÜRK’ün çalışmaya yönlendiren sözü vardır. Tasarımın içinde yer alan animasyonlar, görsel öğeler ve oyun bölümü ile öğrencilerin motivasyonunu sağlamayı amaçlıyoruz. Ayrıca test uygulaması ile de kendilerini ölçebilecekler.

2.Öğretimin Değerlendirilmesi ve Geri dönüt


Değerlendirme amacıyla her bölümün sonunda bölüme ait test  oluşturuldu ve bu test sonucunda puan ile sonuçlar da verilecektir.

3.Öğretimin sırası

Öğrenci ilk olarak konu içeriklerini tamamlayıp  ardından test oyun uygulamalarına geçecektir.


İçerik (5)
İlk olarak giriş kısmına dikkat çekici olması için Türkiye’nin bölgelerini gösteren bir animasyon konulmuştur. Giriş butonuyla öğrenci anasayfaya yönlendilir.  Anasayfa da 4 tane menü bulunmaktadır. Konu anlatımı için bölgeler menüsüne tıklanır ve animasyon olarak bölgeler gelir buradan öğrenci istediği bölgeye tıklayarak bölgeyle ilgili istediği bilgiye ulaşır. Ve her konu sonunda öğrendiklerini test etmesi için çoktan seçmeli test uygulanır ve test sonucunda geri dönüt verilir. Konu anlatımından sonra öğrendiklerini pekiştirmek ve eğlenerek öğrenme amaçlı anasayfada ki oyun menüsünden ulaşabilir. Anasayfamızda ki bir diğer menü ise yardım(iletişim) menüsüdür. Buradan öğrenci beklentilerinin karşılandığı veya karşılanmadığı olumlu yada olumsuz bütün durumlarda bize ulaşabilir.

Öğrenme Nesneleri (5)
Projenin giriş kısmında kısa bir animasyon , burdan anasayfaya  bir geçiş butonu vardır.Ana başlık olarak  projemizde Anasayfa,Bölgeler,Oyun,Yardım kısmından oluşmaktadır.Bölgeler bölümü 7 bölgemizin konu anlatımından ve her konu sonundaki   çoktan seçmeli testlerden oluşmaktadır.Oyun bölümünde Türkiye haritası sürükle bırak yöntemiyle öğrenilen bilgilerin test edilmesi sağlanmıştır
Geliştirme karar ve gerekçeleri (5)
Öğretim tasarımımızı  öğrencilere etkili bir şekilde sunmak için;
1.     Her öğrencinin  bireysel uygulamasını  sağladık.
2.     Ögrencinii dikkatini çekmek için ilk girişe animasyon ekledik.
3.     Önce konu anlatımını inceleyip sona test uygulayarak öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmesini sağladık
4.     Öğretimi eğlenceli hale getirmek için oyun  tasarladık.
5.     Testlerin sonunda geri dönüt  verilmiştir.
    
Tasarımımızın öğrenci ve öğretim elemanı açısından kolay kullanılabilir olduğunun gerekçesini;
1.  Yardım ve iletişim menüsünün bulunması.
2.  Basit ,sade ve kolay kullanılabilir olması.
3.  Tekrar tekrar kullanılmasıve istenildiği anda ulaşılabilir olması.

Problemler ve çözüm önerileri (2)
Bu yaklaşımlar beklediğimiz gibi öğrencilerin öğrenmesinde yeterli olmayabilir. Öğrenci tasarımı beğenmeyebilir, eksik ve yetersiz bulabilir. Öğrenci ihtiyaç analizi yaparak bu problemleri ortadan kaldırılabilir ve öğrenci isteklerine uygun tasarım geliştirme yöntemine gidilebilir.Oyun tasarlama kısmında eksiklikler vardır.Bu konu geniş bir konu olduğundan daha da araştırılmalıdır.Oyun konusunda daha yeni, fikir ve tasarımlar oluşturulmaya çalışılmalıdır.Anasayfada bulunan yardım butonu ile  teknik destek sağlanmıştır.

Değerlendirme (30 p)

Öğretimin Değerlendirilmesinde Kullanılan Metotlar (10)
Öğretimin değerlendirilmesinde  soru-cevap olarak test yöntemini kullandık.ayrıca proje sonunda proje ile ilgili anket düzenledik.Konumuz olan her bir  bölgemiz için değerlendirme testi uyguladık .Değerlendirme testimiz yaptığımız proje içerisinde bulunduğu için görsellik ön planda tutuldu.Değerlendirme soruları bölge bölge  ayrılarak  toplamda 35 soru sorularak  kapsam geçerliliği ön planda tutuldu.Sorularımızın hepsi bilgi düzeyindedir öğrenci souların cevabı ezbere bilmeden cevaplama olanağı yoktur.Toplamda 35  sorumuz vardır.Sorularımızın güçlüğü orta düzeydedir ve ayırt etme gücünün yüksek çıkma ihtimali de orta düzeydedir.10 öğrenci üzerinden değerlendirme yapıldı ve öğrencilerin yarısından fazlası yüksek başarı elde etmiştir.Ayrıca  proje için  anket  yaptık.Proje için anket düzeyleri sonuçları olarak  çok iyi ve çok kötü düzeyleri arasında sonuçlar elde ettik  ortalama olarak çok iyi düzeyi yüksektir .
Sonuçlar (10)

Proje için yaptığımız anket sonuçları.Bu projeyi 10 kişiye uyguladık ve 12 soru sorduk.Değerlendirme olarak çok iyi düzeyimiz yüksek bulunmaktadir fakat orta ve çok kötü sonuçlarını da elde ettik.genel ortalama düzeyi çok iyidir.



Proje için yaptığımız değerlendirme sonuçları.Bu projeyi 10 kişiye uyguladık ve 35 soru sorduk  soru sayımızın fazla olması kapsam geçerliliğini  artırdı.Sınıfın çoğunluğu ortalamanın üstünde not almıştır.Testimizde ayırt ediciliği yüksek sorular bulunmaktadır.Bilenle bilmeyeneni ayırma ihtimali yüksek olma ihtimali yüksektir.Ayrıca uyguladığım sınıfta proje tarzında ders anlatılmasını daha eğlenceli buldular.Öğrenmeyi kalıcı hale getirmek için eğlenceli ve bilgi verici bir projenin olduğunu bildirdiler.
Öğretim tasarımında yapılacak değişiklikler (8)
Projemizdeki iletişim bölümünde uyum sorunundan dolayı değişiklikler yaptık.İletişim bölümümüzün son şeklini görsel olarak buraya atıyoruz.

Görevler (2)

ÇALIŞMA TABLOSU:

Vakkas ÇİLO
Öğretim tasarımı projesinin hazırlanması (Flash çalışması)
Bütün raporları  grup halinde yapıldı.
Mihriban ÇAMCI
Öğretim tasarımı projesinin hazırlanması (Flash çalışması)
Bütün raporları  grup halinde yapıldı.
Leyla GÖZCÜ
Ders sunumunun araştırılması ve hazırlanması
Bütün raporları  grup halinde yapıldı.
Hatice ÇOLAK
Blogun hazırlanması ve düzenlenmesi
Bütün raporları  grup halinde yapıldı.

Kaynakça (2)
Kitaplar: MEB’in 5. Sınıf ders kitabı
                      : http://www.flasharsivi.com/
Gazi ilköğretim okulu sosyal bilgiler hocasıyla ders işlenişi hakkında bilgi edinildi.

EKLER (5):
PROJE DEĞERLENDİRME ANKETİ

1) Tasarımımızı nasıl buldunuz?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

2) Karadeniz Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

3) Akdeniz  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

4 ) Marmara Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

5) Ege Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

6) İç Anadolu  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

7) Doğu  Anadolu  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

8) Güney Doğu  Anadolu  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

9) Test uygulamasının düzeyini nasıl buldunuz?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

10)  Animasyonları yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

11)  Yardım bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü

12)  Oyun   bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi          İyi          Orta          Kötü          Çok kötü
                                               

PROJE DEĞERLENDİRME ANKETİ SONUÇLARI


1) Tasarımımızı nasıl buldunuz?
Çok iyi      8
İyi             0
Orta          2
Kötü          0
Çok kötü   0

2) Karadeniz Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi       7
İyi              2
Orta          0  
Kötü          0 
Çok kötü   1



3) Akdeniz  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi     6
İyi            3
Orta         0
Kötü         0
Çok kötü  1

4 ) Marmara Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi      6
İyi             1
Orta          3
Kötü          0
Çok kötü   0


5) Ege Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi       6
İyi              3
Orta          0
Kötü          1
Çok kötü   0

6) İç Anadolu  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi      7
İyi             2
Orta          0
Kötü          1
Çok kötü   0



7) Doğu  Anadolu  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi       7
İyi              1
Orta          1
Kötü          0
Çok kötü   1

8) Güney Doğu  Anadolu  Bölgesi  bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi      8
İyi             2
Orta          0
Kötü          0
Çok kötü   0






9) Test uygulamasının düzeyini nasıl buldunuz?
Çok iyi       8
İyi              0
Orta          1
Kötü          0
Çok kötü   1

10)  Animasyonları yeterli buldunuz mu?
Çok iyi      7
İyi             2
Orta          0
Kötü          0
Çok kötü   1


11) Yardım bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi       5
İyi              2
Orta          2
Kötü          0
Çok Kötü   1

12) Oyun bölümünü yeterli buldunuz mu?
Çok iyi      6
İyi             1
Orta          2
Kötü          0
Çok Kötü   1



DEĞERLENDİRME SORULARI
1-Erzurum-Kars bölümünde ekonominin hayvancılığa dayalı olmasının nedenlerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Kışların soğuk geçmesi
B)    Çayır ve meraların geniş yer tutması
C)   Yağışların düzensiz olması
D)   Nüfus yoğunluğunun az olması

2-Akarsuların taşıdığı alüvyonların denizi doldurması sonucunda oluşan ovalara delta ovası denir. Buna göre aşağıdaki bölgelerimizden hangisinde delta ovası bulunmaz?

A)    Doğu Anadolu
B)    Ege
C)   Karadeniz
D)   İç Anadolu

3-Doğu Anadolu Bölgesi'nin maden çeşitliliği ile bölgenin hangi özelliği arasında ilişki olduğu söylenebilir?

A)    Bitki örtüsü
B)    İklim koşulları
C)   Dağların yükseltisi
D)   Jeolojik yapısı

4-Aşağıdaki bölgelerimizde büyük baş hayvancılığa en uygun bölgemiz hangisidir?

A)    İç Anadolu
B)    Marmara
C)   Doğu Anadolu
D)   Karadeniz

5-Aşağıdakilerin hangisinde Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki bir yer burada çıkarılmayan bir yer altı zenginliği ile verilmiştir?

A)    Tercan-Tuz
B)    Elazığ-Demir
C)   Elbistan-Linyit
D)   Guleman-Krom

6-Aşağıdakilerden hangisi en çok Karadeniz Bölgesinde yetişir?

A)    Karpuz
B)    Ceviz
C)   Fındık
D)   Elma

7-Aşağıdaki illerimizden hangisi Karadeniz Bölgesinde değildir?

A)    Sivas
B)    Artvin
C)   Sinop
D)   Bolu

8-Aşağıdakilerden hangisi Karadeniz Bölgesi için söylenemez?

A)    Ormanların en çok olduğu bölgedir.
B)    Karadeniz iklimi görülür
C)   Çay yetişir
D)   Yağış çok azdır

9-Karadeniz kıyılarımız fazla girintili çıkıntılı değildir. Bunun en önemli nedeni hangisidir?

A)    Yağışların çok olması
B)    Toprak yapısının sert olması
C)   Dağların kıyıya paralel uzanması
D)   Akarsuların dağları parçalaması


10-Aşağıdaki ifadelerden hangisi akdeniz ikliminin özellikleridir?
I.Gür otlaklar ve nemli iklimi büyükbaş hayvancılığı yaygınlaştırmıştır.
II. zeytin önemli tarım ürünüdür.
III. bitki örtüsü ormandır.

A)    I
B)    I,III
C)   II,III
D)   I,II,II


11-Aşağıdakilerden hangisi İç Anadolu Bölgesinin en tenha ve en sık nüfuslaşmış bölümleridir?

A)    Orta Kızılırmak-Yukarı Kızılırmak
B)    Yukarı Kızılırmak - Yukarı Sakarya
C)   Yukarı Kızılırmak – Konya
D)   Konya - Orta Kızılırmak

12-İç Anadolu Bölgesinin iklimi hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A)    En yağışlı mevsim kıştır.
B)    Kışlar soğuk ve kar yağışlıdır.
C)   Step iklimi görülür.
D)   Yaz kuraklığı belirgindir.

13-Aşağıdakilerden hangisi İç Anadolu Bölgesi'nin genel özellikleri arasında değildir?
A)    Bölgenin yüksek dağları sönmüş volkanlardır.
B)    Tabii bitki örtüsü bozkırdır.
C)   Türkiye'nin en büyük ikinci bölgesidir.
D)   nüfusun en kalabalık olduğu bölümler buradadır.
14- İç Anadolu Bölgesi'nin tarımını aşağıdakilerden hangisi olumsuz yönde etkiler?
A)    Kuru tarım sisteminin yaygın olması
B)    Makineli tarımın kolaylıkla yapılabilmesi
C)   İklimin sert ve kışların uzun sürmesi
D)   Bölgede düz alanların fazla olması
15-Aşağıdaki gibi olumsuz kış şartlarının yaşanmasında aşağıdakilerden hangisi etkilidir?
I.Kışları uzun ve kar yağışlıdır.
II.Ülkemizin en uzun kışları bu bölgede yaşanır.
III.Kış sıcaklıkları yer yer -35°C ye kadar düşer.
A)    Dağ vadi arasındaki yükselti farkının az olması
B)    Ortalama yükseltinin fazla olması ve bölgenin deniz etkisine kapalı olması
C)   Dağ vadi arasındaki hava akımının az olması
D)   Türkiye'nin en kuzeyinde yer alması
16-Aşağıdakilerden hangisi Marmara Bölgesi'nde nüfusun artmasında daha az etkilidir?
A)    İş imkanlarının fazla olması
B)    Tarım yapılabilen alanların fazla olması
C)   Sanayinin gelişmiş olması
D)   Ticaretin gelişmiş olması
17-Marmara Bölgesi, ülkemizin ulusal gelirine en fazla katkı sağlayan bölgedir. Aşağıdaki ekonomik faaliyetlerden hangisinin Marmara Bölgesi'nin ulusal gelirine katkısı daha azdır?

A)    Enerji
B)    Ticaret
C)    Turizm
D)    Hayvancılık

18-Marmara Bölgesi'nde yetiştirilen başlıca tarım ürünleri aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?

A)    Tütün, çay, fındık, buğday
B)    Üzüm, incir, elma, buğday
C)   Üzüm, incir,elma,buğday
D)   Ayçiçeği, mısır, çeltik, zeytin


19-Ergene Bölümü'nde karasal iklimin görülmesinde, aşağıdakilerden hangisi diğerlerine göre daha faz-la etkili olmuştur?

A)    Enlem
B)    Ortalama Yükselti
C)   Çevresindeki kara kütleleri
D)   Dağların uzanış doğrultusu

20-Aşağıda, Marmara Bölgesi'nde bulunan bazı yöreler ve bu yörelerde bulunan bazı madenler eşleştirilmiştir. Bu eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?

A)    Sakarya —> Demir
B)    Susurluk —>Bakır
C)   Bursa —> Mermer
D)   Kırklareli —> Doğal gaz

21-Akdeniz iklimi için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A)    Doğal bitki örtüsü makidir.
B)    Her mevsim bol yağış alır.
C)   Ege ve Akdeniz kıyılarında görülür.
D)   Don olaylarına nadiren rastlanır.

22-Aşağıdakilrden hangisi akdeniz de hakim bitki örtüsüdür?

A)    Maki
B)    Step
C)   Orman
D)   Bozkır

23-Aşağıdaki iklimlerin hangisi pamuk yetiştirmeye elverişlidir?

A)    Karasal iklim
B)    Hiçbiri
C)   Karadeniz İklimi
D)   Akdeniz İklimi

24-Aşağıdaki akarsulardan hangisi akdenize dökülür?

A)    Kızılırmak
B)    Bakırçay
C)   Manavgat
D)   Gediz

25-Aşağıdaki ifadelerden hangisi akdeniz ikliminde görülmez?
I.Yazlar sıcak ve kuraktır.
II. Kışlar ılık ve yağışlıdır.
III.Bitki örtüsü Bozkırdır.

A)    I
B)    III
C)   II,III
D)   I,II,III

26-Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A)    En az yağış alan ikinci bölgemizdir
B)    Yer şekilleri dağınık olduğu için ulaşım gelişmemiştir.
C)   Doğuda bozkır, batıda makiler yaygındır
D)   Küçükbaş hayvancılık ve ihracat gelişmiştir.
27-Aşağıdaki yer altı zenginliklerinden hangisi Güney Doğu  Anadolu Bölgesi'nde değildir?

A)    Bor
B)    Fosfat
C)   Linyit
D)   Petrol

28-Aşağıdakilerden hangisi güney doğu anadolu bölgesinde değildir?

A)    Keban Baraj Gölü
B)    Birecik Baraj Gölü
C)   Atatürk Baraj Gölü
D)   Tuzla Gölü

29-Aşağadakilerden hangisi Güney Doğu Anadolu'nun sınırları içinde yer almaz?

A)    Şırnak
B)    Kilis
C)   Kars
D)   Mardin

30-Aşağıdaki Güney doğu anadolu bölgesinin dağlarındandır?
I.Nurhak Dağları
II. Gavur Dağları
III.Raman Dağı

A)    I
B)    III
C)   II,III
D)   I,II,III


31-Aşağıdakilerden hangisinde Ege Bölgesi'nin Türkiye üretiminde ilk sırayı aldığı tarım ürünleri bir arada verilmiştir?

A)    Pamuk-Haşhaş-Çay-Tütün
B)    Üzüm-Zeytin-Haşhaş-Tütün
C)   İncir-Üzüm-Turunçgiller-Şeker pancarı
D)   Buğday-Tütün-Ayçiçeği-Haşhaş

32-Aşağıdakilerden hangisi Ege Bölgesi'nin genel özellikleri arasında yer almaz?
A)    İmalat sanayinde ilk sırada yer alır
B)    Yükseltisi batıdan doğuya doğru artar
C)   Göl yönünden en fakir bölgelerdendir
D)   Nüfusun büyük bölümü kıyı kesiminde toplanmıştır
33-Ege Bölgesi'nde kıyılardan iç kesimlere doğru gidildikçe aşağıdakilerden hangisi azalmaz?

A)    Yağış
B)    Nüfus
C)   Orman Örtüsü
D)   Yükselti

34-Aşağıda verilen akarsularımızdan hangisi Ege Deniz'ine dökülmez?

A)    Meriç
B)    Bakırçay
C)   Aksu
D)   Gediz

35-Ege Bölgesinin Menteşe Yöresi’nde nüfusun seyrek olmasının  temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?

A)    İklimin elverişli olmaması
B)    Yer şekillerinin engebeli olması
C)   Ortalama yükseltisinin az olması
D)   Deniz etkisine kapalı olması













Hiç yorum yok:

 

Blogger news

Blogroll

Popüler Yayınlar